Афіша театру

Опера у 7 картинах
Початок: 9.12.2016 - 19:00
Завершення: 21:00
Виконується італійською, німецькою, англійською, шведською, французькою мовами та латиною
Лімб
Стефано Джервазоні
Лімб
Опера у семи картинах на тексти Джордано Бруно, Карла Ліннея та Мерилін Монро та інших авторів
Лібрето Патріка Хана
Диригент-постановник: Луїджі Гаджеро
Сценограф-постановник: Катерина Лібкінд
Електроніка: Алла Загайкевич
Куратор проекту: Саша Андрусик, агенція Ухо
ЛІБРЕТО
 
Перша сцена – Карл
 
Похмуре, темне місце. Тишу зрідка порушують далекі, регулярні звуки. Над сценою відчуття жахливої ​​нудьги, атмосфера нескінченного очікування. Карл прокладає шлях сценою навпомацки. Запалює сірник, розмірковує про природу божественної справедливості і скаржиться на якість пива в лімбі – неякісного він випив вже багато.
 
 
Друга сцена – Карл, Тіна
 
Із неприродним галасом на сцені з'являється Тіна. Гучний звук лякає Карла, вириває його із меланхолії - він вивчає новоприбулу із науковою цікавістю. Тіна – прекрасна, її поведінка видає багату і успішну жінку. Через гріхи і порушення закону вона мала б відправитися в пекло, однак дорогою туди звабила свого стража. На знак подяки він привів її до лімбу.
 
 
Третя сцена – Карл, Тіна, актори
 
Карл показує Тіні лімб, веде її до хору проклятих душ – поетів, нехрещених та мертвонароджених дітей, закатованих грішників. Карл зачарований Тіною, але їй нудно. Здалеку вона чує дивний спів.
 
 
Четверта сцена –  Карл, Тіна, Бруно
 
Карл веде Тіну до помешкання Бруно, який саме співає про співвідношення світла і тіні. Тіна почуває, що Бруно її дуже вабить і намагається розібратися у власних почуттях. Карл теоретизує про різницю між людьми і тваринами.
 
П'ята сцена – Бруно і Тіна
 
Непомітно для Карла Бруно і Тіна йдуть до едемського саду, що його не знайшли Данте та Вергілій. Вони кохаються і розповідають одне одному про своє життя. Тіна говорить про інтриги сучасного світу: про війни, які їй доводилося вести, про можновладних чоловіків,  яких вона кохала.
 
Шоста сцена – Бруно, Тіна, Карл, актори
 
Карл знаходить коханців. Бруно і Тіна висміюють його вуайєризм –  у відповідь він переповідає свою теорію розмноження рослин. Обурений, Карл  погрожує насмішникам божественною відплатою й чистилищем; хор проклятих на його боці. Бруно іронізує у відповідь, однак ця розмова провокує істерику Тіни. Вона розповідає про невдалу спробу самогубства і своє перебування в психіатричній лікарні. Всі підхоплюють питання: «Чи є життя перед смертю?».
 
Сьома сцена – Бруно, Тіна, Карл, актори
 
Надходить повідомлення, що лімб скасовано наказом церкви – він має закритися назавжди. Герої в сум'ятті. Чи дійсно їм тепер вмирати? Чи вже справді минула вічність? Тіна швидко приходить до тями і зваблює посланця, який показує героям хід до пекла. Танцюючи лімбо, вони повільно просуваються до виходу. 
 
 

Композитор СТЕФАНО ДЖЕРВАЗОНІ

Народився в Бергамо в 1962 році, композицію почав вивчати в 1980 році за порадою Луїджі Ноно – ця зустріч виявилася вирішальною для його кар'єри, не менш важливими були й зустрічі із Брайаном Ферніхоу, Петером Етвешем та Гельмутом Лахенманом. Після закінчення Консерваторії Верді в Мілані, Джервазоні навчався в Угорщині у Дьордя Лігеті, а далі в IRCAM П’єра Булеза.

Завдяки замовленням від таких престижних інституцій, як Театр La Scala, IRCAM, Ensemble Intercontemporain, Ensemble Modern, Фестиваль Maerzmusik, Orchestra Nazionale della RAI, Radio France, Casa da Musica, Ars Musica Bruxelles, Suntory Hall Tokyo, Cтефано Джервазоні вважається одним із найбільш значних європейських композиторів свого покоління. Каталог його творів, який зараз включає камерну і вокальну музику, концерти, опери, твори для оркестру та ансамблю, з 1987 року виходив у нотному видавництві Ricordi, а з 2000 року публікується Suvini Zerboni.

Монографічний запис Джервазоні Antiterra, що вийшов в 2008 році на лейблі Aeon, фіксує “вишуканий і без перебільшення багатий звуковий світ, експресивний, але водночас надзвичайно органічний” (Філіп Альбера). Cеред інших записів музики Джервазоні – диск для Harmonia Mundi в серії "Музика Франції сьогодні" (виконавці –Ensemble Contrechamps), диск для Stradivarius від Divertimento Ensemble та альбом Dir-in dir, що в 2014 році вийшов на Winter & Winter і отримав дві найважливіші французські відзнаки – приз Académie Charles Cros та Diapason d'or. Запис Le pré, що був представлений Winter & Winter в 2016 році, складається із трьох книг фортепіанного циклу.

З 2006 року Джервазоні є постійним викладачем Паризької консерваторії. Він також викладав на курсах в Дармштадті, в Колумбійському і Гарвардському університетах, в Шанхайській консерваторіі тощо. У 2015 році женевське видавництво Contrechamps презентувало велике монографічне дослідження музикознавця Філіпа Aльбера“Stefano Gervasoni. Le parti pris des sons”.

Опера “Лімб” (в оригіналі “Limbus-Limbo”) написана в 2011-2012 роках на замовлення Міністерства культури Франції для Страcбурзького ансамблю перкусіоністів. Її українська прем’єра здійснюється агенцією “Ухо” на запрошення Національної опери України. Стефано Джервазоні вперше відвідає Київ.

 

ПРО ВИСТАВУ

Лімб – присінок пекла, що не є ані пеклом, ані чистилищем, ані раєм. А є, натомість, місцем тотального сумніву, вічного очікування, невимовної нудьги. Лімб є не-місцем. Коли автор лібрето Патрік Хан шукав точку, в якій могли б співіснувати різні часи, він знайшов її в цьому “вічному залі очікування”. У католицькому вченні лімб був ним аж до 2007 року, коли його було офіційно “закрито”, скасовано. Події опери Джервазоні розгортаюся в цьому умовному не-місці, напередодні його цілком реального скасування.

Із темряви лімбу виступають три фігури. По-перше, це Карл, персонаж, що наслідує вченого Карла Ліннея, який не тільки вперше запропонував наукову класифікацію тварин і рослин, але й наполегливо цікавився доказами божественої відплати, "nemesis divina". По-друге, Бруно, який говорить словами Джордано Бруно, мислителя, що прийшов зі світу віри і закінчив життя на вогнищі, бо занадто сильно прагнув пізнати власний дух. І, нарешті, Тіна – “так, і нема альтернативи”, – жінка, що із трьох героїв твору найближча до нас у часі, і що нагадує водночас Мерилін Монро і Зельду Фіцджеральд. Вона мовить верлібром, в тексті її партій – креслення і повтори, безперервний пошук правильного виразу, інтонації, Тіна чуттєва і вразлива.

Відповідно до традицій комічної опери, “Лімб” не вирізняється ані особливо складним сюжетом, ані психологічною достовірністю характерів. Патрік Хан прагнув лише окреслити кілька ситуацій, які уможливлювали би музичний театр – і в яких міг би розвиватися сюжет.

Суттєвою ознакою музики Стефано Джервазоні є її зв'язок із “іномовленням” – для композитора було принципово, щоби герої говорили своїми мовами, в цьому він спирався на багатий досвід власних вокальних циклів. У “Лімбі” Джервазоні досліджує саму можливість злиття мовного і музичного матеріалу у суцільну багатомовність, і далі – те, як ця багатомовність сприяє зображенню різних музичних характерів. Принципова неможливість розуміння, оманливість мови, її монологічність є однією з головних тем твору.

Інша тема – роздвоєнність, чи навіть розтроєнність, персонажів. У кожного співака є тінь – актор чи акторка, що інколи перериває їхні слова або промовляє їх іншою мовою. Кожному із героїв також відповідає певний інструмент ансамблю: Карла супроводжують цимбали, Бруно – валторна, Тіну – блокфлейти.

Відсутність спрямованості і припинення плину часу, що властиві “лімбічній ситуації”, поступово роз'їдають музичну мову композитора, чисту і оригінальну на початку опери. Мало-помалу, вона накопичує алюзії та посилання на інші музичні світи, від давно минулих до сучасних. Цю гру підкреслює залучення електроніки, завданням якої, крім іншого, є інфільтрація фрагментів інших звукових ландшафтів в тіло опери. Так, наче музика довкола нас вимагає зламати фікцію театральної п'єси. Це не стилістичні вправи, а радше спосіб розповісти про зростаюче усвідомлення реальності, про свої міркування щодо того, чи може існувати мистецтво, коли знищено сумнів – і чи може існувати життя до смерті.

 

ДІЙОВІ ОСОБИ ТА ВИКОНАВЦІ:

Карл – 
Віктор Рудь, баритон 
 
Тіна 
Анна Піролі, сопрано
 
Бруно 
Ґіойм Фіґель Дельпеш, контратенор
 
Помічник режисера – голос за кадром