23.10.2021, 11:20
"Любовний напій" 27 жовтня. Бенефісна вистава Дмитра Агеєва
агеэв

Дмитро Агеєв – бас Національної опери України, заслужений артист України, лауреат міжнародних вокальних конкурсів та викладач вокального мистецтва. За свою 25-річну творчу кар’єру артист заспівав на сценах Іспанії, США, Німеччини, Франції, Швейцарії, Італії та безлічі інших країн. Репертуар співака включає більше 25 ораторіальних творів, а також концертні програми, романси, народні пісні.

Цьогоріч Агеєв відзначає одразу два ювілеї: 50-річчя та 25 років творчої діяльності.
Редакція сайту розпитала артиста про творчий шлях, магію сцени та секрети викладання.

 

 — Дмитре, яким був Ваш шлях до оперної сцени?

— У моїй родині ніколи не співали, батьки були далекими від високого мистецтва. Тато просто полюбляв грати на акордеоні, іноді співав, але мама в мене стовідсотковий технар, якій ведмідь на вухо наступив. (сміється)

Все почалося з другого класу. Радянський Союз. Загальноосвітня школа. У моді тоді були самодіяльні колективи. Дітей долучали до мистецтва, розвивали їхні таланти. І у моїй школі був хор.

Під час репетицій вчителька почула, що мені можна дати співати сольно. Але, як і будь-який хлопчисько, я спочатку не хотів відвідувати хор, це геть не цікавило мене, як і музика загалом. Утім, за декілька років я все ж дійшов рішення навчатися у музичній школі. Мене запитали, на чому я б хотів грати. «Давайте не фортепіано» -, кажу. А такий інструмент тоді коштував 700 рублів. Це чотири мамині зарплати… І вона мені його купляє! Згодом мене перевели ще й на духові інструменти, із чим мені дуже пощастило, адже це сприяло гарній роботі над диханням та опорою, що мені потім стало у пригоді у професійному вокалі.

Після школи я поїхав до Донецька, де вступив до музично-педагогічного інституту ім. Прокоф'єва. Але мені там стало затісно. І я вирішив перевестися до Києва.

Так я опинився у національній музичній академії України, у професора Віктора Миколайовича Куріна. У 96-му, після навчання вирішив спробувати себе на прослуховуванні до Національної опери України. Мене відібрали до стажистської групи, у якій я пробув протягом року. І тут раптом мене вводять до прем’єрного спектаклю «Дон Жуан» Моцарта, адже поки готувалася прем’єра я добре себе показав. Тому майже одразу я став солістом. Завдяки надзвичайно «ігровій», характерній партії Лепорелло, вона дала мені великий акторський потенціал.

  — Як співаки розвивають у собі актора?

— По-перше, у консерваторії є обов’язковий предмет акторської майстерності, де вчать танців та сценічної мови, ставлять дикцію. І, насправді, усе це в сукупності відкриває у тобі актора. Але найважливіше у цьому питанні – потрібно позбавитися комплексів та страху сцени.

По-друге, важливо мати підтримку з боку педагога. Я сам зараз теж викладаю і розумію: якщо тебе у ніжному вісімнадцятирічному році заганяють у рамки та розповідають, ніби ти – бездарність, а з твоїм голосом можна лише кричати «Чебуреки!» на ринку, – на жаль, в нас таке приниження особистості досі існує, – нічого з цього не вийде. Я дотримуюся думки, що учень апріорі не може бути бездарністю, якщо його вже хоча б прийняли до консерваторії. У ньому щось є, просто педагог це має вміти розкрити.

Які якості та принади, окрім голосу, Ви шукаєте у майбутніх оперних співаках?

— Мені потрібна особистість. Харизма. Музикальність. Звичайно ж зовнішність. Це насправді дуже важлива якість для актора, адже це одна із запорук успіху артиста. А взагалі співак ще «виспівується». Він може прийти з маленьким діапазоном та розвити його. Тому у студентові я маю побачити комплекс із задатків. І, звичайно ж, його бажання та розуміння, навіщо йому все це.

Також має бути присутнім постійне самовдосконалення. І здорова психіка, звісно. Не кожен студент, який володіє голосом, здатний вийти на сцену. Ми можемо з ним пропрацювати два роки, а на сцені він починає хвилюватися, і все – голос тремтить. Тому важливо адекватно оцінювати себе та свої можливості. А таке здорове сприйняття має закладатися у людину, перш за все, у сім’ї. Артист працює на сцені усім тілом. Це як спорт. Тому здорова психіка дозволяє артистові не заблоковувати усю свою майстерність та стовідсотково виносити її на сцену.

Як Ви працюєте із глядачем? Як утримати його увагу? Адже найчастіше опера – статичне мистецтво.

— Ніколи не можна ставити між тобою та глядацьким залом бар’єр. Наскільки важливо гарно заспівати – настільки ж вміти подати виступ по-акторські, завдяки харизмі. З іншого боку, ніколи не можна перегравати, бо якщо починаєш влаштовувати клоунаду, аби лише привернути увагу до себе, глядач розуміє, що людина насправді некомпетентна у цьому плані.

Вокальна частина виступу має бути бездоганною, але, насправді, на цьому розуміється лише відсотків 10 глядачів у залі. Інші ж хочуть бачити артиста. Також важливо уміти працювати з партнером. Бо часто, на жаль, артисти не помічають на сцені нікого, окрім себе.

А взагалі, як виконавець, я більше люблю концертні виконання, ніж вистави. Адже можна підібрати той репертуар, який подобається публіці – коли ти точно знаєш, що ці «бісовки» завжди йдуть «на ура».

Чи є щось, чого сцена не пробачить?

— Глядач насправді пробачить багато чого, якщо він любить виконавця. Наш глядач добрий та дуже лояльний. Але, мабуть, з боку колег, все ж пробачити не можна непрофесіоналізм, коли через тебе страждають всі. Адже у виставі все взаємопов’язано. Наступного разу з тобою просто не захочуть співпрацювати. Це немов сидіти на бочці з порохом. Нікого не хвилює, що в тебе на душі, коли ти на сцені.

Які вистави у репертуарі нашого театру Вам до душі?

— «Севільський цирульник» звичайно, моя партія там – Бартоло. Люблю також роль Греміна в «Євгенії Онєгіні», це взагалі моя перша роль у театрі. Монтероне у «Ріголетто», Ризничий у «Тосці», Сімоне «Джанні Скіккі», список можна продовжувати…

Ваш ювілей у театрі Ви відзначите виставою «Любовний напій». Чому Ви обрали саме партію Дулькамари для святкування та за що Ви любите цей спектакль?

— Я обожнюю яскраві, барвисті, святкові опери. Ця вистава – дуже позитивна, кумедна. Я страшенно люблю грати й танцювати. Адже бувають статичні опери: вийшов, заспівав, пішов. А тут напрочуд багато дії. Моя роль – лікар-пройдисвіт Дулькамара, він дурить людей, видаючи звичайне вино за чудодійний любовний напій. Глядачеві теж такі вистави до вподоби.

Я зайнятий у багатьох спектаклях нашого репертуару, але є особливі, коли ти розумієш, що ось це має бути на твоєму ювілеї. Вона коротка, там ніхто не помирає. (сміється) Вона святкова, легковажна: я навіть виїжджаю на сцену на велосипеді. Тому я вдячний керівництву за те, що мені дозволили обрати саме «Любовний напій».

Тож запрошую вас, любі глядачі, до театру 27 жовтня!

 

Інтерв'ю брала Катерина Маньківська