Новини
З початку січня Національна філармонія України та Національна опера України вели перемовини з німецьким агентом Андреасом Ріхтером, щодо участі Академічного симфонічного оркестру Національної філармонії України та хору Національної опери України у Міжнародному травневому фестивалі у місті Вісбадені (Німеччина) який його керівництво вирішило присвятити всім політв’язням авторитарних режимів цього світу, зокрема і путінської Росії.
Попри цю програмну концептуальність цьогорічного фестивалю, його організатори запросили до участі співачку Анну Нетребко, яка, по суті, є уособленням цього авторитарного режиму і рупором путінської пропаганди.
Про це нам стало відомо з німецької преси, в якій розгорівся публічний конфлікт між керівництвом Федеральної землі Гессен та міста Вісбаден з менеджментом фестивалю щодо неприпустимості її участі в ньому. Мер міста Вісбаден та прем‘єр-міністр землі Гессен закликали скасувати виступ Нетребко, а гессенське міністерство вищої освіти, досліджень і мистецтв наголосило, що запрошення Нетребко і те, що її ім'я ставлять поруч з іменами жертв несправедливих режимів, «сприймається як провокація проти всіх тих, хто страждає від щоденних нападів Росії на Україну або шукає від них захисту».
Ми направили листа агенту, в якому висловили чітку позицію щодо неможливості участі нашого оркестру і хору у фестивалі у разі включення Нетребко в програму. Відповідь, яка надійшла від представника оргкомітету вісбаденського фестивалю була лаконічною: ми поважаємо ваше рішення.
Хочемо наголосити, що рішення не виступати з російськими колективами – це позиція українських музикантів. Тому, коли менеджментом було повідомлено про участь Анни Нетребко у фестивалі, – ніяких сумнівів чи обговорень вже не було.
Міністерство культури та інформаційної політики України, яке ми теж повідомили про нашу позицію, повністю підтримало наше рішення та доєдналося з листом до своїх німецьких колег.
Тим часом, організатори фестивалю у своїй офіційній заяві нашу відмову назвали «політично мотивованою або нав’язаною політикою», що абсолютно не відповідає дійсності. Вісбаденський фестиваль підкреслив, що не обиратиме між двома культурами, бо це «хибна альтернатива», не засуджуватиме весь російський народ і всю російську культуру та повторив пропагандистську тезу про «єдину культуру, яка повинна всіх об'єднувати» і сформулював відверту маніпуляцію: «Ми також вважаємо неправильним, що українським артистам, які неодноразово запевняли нас, що хочуть виступити на Міжнародному травневому фестивалі 2023 року, заважає це зробити держава».
Головний диригент Національної опери України та симфонічного оркестру Національної філармонії України Микола Дядюра заперечує будь-який тиск на колектив з боку держави: «Європейці мають зрозуміти, що це не тиск, а наша позиція. Ми репетирували чотири години наш репертуар й з них дві години – працювали без світла і тепла. І ви хочете, щоби ми реагували інакше!? Такі дискусії і філософія мають місце у мирний час, а у нас війна йде».
Показовим виявився й той факт, що після того, як представник Гессенського державного театру Уве Ерік оголосив, що українців на фестивалі замінить панк-гурт Pussy Riot, – вони також відмовилися виступати на цьому традиційному фестивалі у німецькому Вісбадені через заявлену участь у ньому російської оперної співачки. Таким чином, гурт висловив солідарність з українськими музикантами.
З оприлюдненої заяви та ситуації, яка склалася, ми розуміємо, що оргкомітет фестивалю і не думав відмовлятися від участі російської співачки. Відповісти їхніми словами: «ми поважаємо ваше рішення», – ми, на жаль, не можемо.