17.02.2025, 11:49
Прагнення миру, прокляття війні: головний диригент Національної опери України Микола Дядюра - про «Воєнний реквієм» Б.Бріттена
Більш ніж 200 артистів на сцені Національної опери України! «Воєнний реквієм» Бріттена
Моя тема – війна та скорбота війни. 
Поезія є у скорботі…
Все, що поет може зробити, – це застерегти.
 
Вілфред Оуен
 
 
23 лютого у Національній опері України прозвучить «Воєнний реквієм» Бенджаміна Бріттена.
Один із найважливіших, найскладніших музичних творів ХХ століття, «Воєнний реквієм» вважається вершиною доробку видатного британського композитора.
У грандіозній постановці візьмуть участь більш ніж 200 артистів: солісти, два оркестри – симфонічний і камерний, два хори – дорослий і дитячий.
Про непересічну подію редакція сайту розпитала у головного диригента Національної опери України Миколи Дядюри.
 
 
Ярослава Барінова:
Паузу в розвитку класичної музики, що утворилася в Британії після Перселла та Генделя,  у ХХ столітті зміг перервати лише Бенджамін Бріттен, який залишив не тільки Англії, а й усьому світові вагому, дуже різноманітну спадщину. Видатний британець писав музику практично в усіх жанрах. Не раз у його творчості звучала тема війни. «Воєнний реквієм» – вершинний твір, його виконання – це серйозний виклик…
 
Микола Дядюра:
Продовжу Вашу думку: це був колосальний виклик і для самого композитора, який отримував чимало критики за свою відверто антивоєнну позицію саме під час війни.
Для нас втілення «Воєнного реквієму» надзвичайно важливе з багатьох причин: мати щастя озвучити цю геніальну музику, продемонструвати високий професійний  рівень колективу, в річницю російського вторгнення познайомити публіку з твором, що ставить питання, творить молитву, змушує замислитись, говорить про те, що зараз нам, українцям, болить найбільше. 
Тож щиро вдячні Boosey & Hawkes – правовласникам, які безкоштовно надали можливість представити цей твір українським глядачам, та Британській Раді – за посередництво та допомогу.
 
Ярослава Барінова:
Реквієм триває майже півтори години. По суті, Бріттен створив не сувору церковну службу на канонічний латинський текст, а масштабну, багатошарову громадянську літургію. Усередині меси з’являється пісенний цикл, адже її переривають частини, створені на пронизливі вірші англійського поета Вілфреда Оуена.
 
Микола Дядюра:
Саме так. Надзвичайно складна й цікава драматургічна поліфонія.
Великий симфонічний оркестр, мішаний хор і соло сопрано уособлюють літургійну сферу, власне, заупокійну месу.
Камерний оркестр і двоє солістів (тенор і баритон) – це драматургічний план, який робить Реквієм воєнним: тут словами Оуена йдеться про війну.
Третій план – звуки органа та дитячих голосів, що неначе линуть з небес.
У цьому велика складність твору: композитор блискуче, органічно поєднав в одну течію три різні потоки.
Це навіть породжує певні технічні проблеми для виконавців, адже між камерними та масовими частинами немає пауз.
 
Ярослава Барінова:
Створюючи музику для виконання у відбудованому після фашистських бомбардувань соборі Святого Михаїла в Ковентрі, Бріттен дбав про акустичний ефект. На передньому плані він розміщує воєнний драматургічний пласт, за ним – усю міць меси, нагорі – дитячий хор.
Чи очікує на наших глядачів інша інтерпретація задуму композитора? Як саме використовуватиметься простір сцени та зали Національної опери України?
 
Микола Дядюра:
Ми будемо йти за задумом Бріттена.
Обидва оркестри розташуємо на сцені, але окремо. Солісти не співатимуть поруч одне з одним, як ми звикли це бачити у Реквіємах Моцарта або Верді. Чоловічі голоси звучатимуть з авансцени, сопрано знаходитиметься ближче до мішаного дорослого хору.
Дитячий хор розмістимо на ярусах. Поруч  із  дітьми буде мініатюрний орган, керуватиме ними окремий диригент.
 
Ярослава Барінова:
«Воєнний реквієм» Бріттена часто називають антивоєнним. Адже створив його переконаний пацифіст, а літературною основою твору стала поезія юнака, який знав про війну не з чуток і чиє життя вона забрала: англійський поет Вілфред Оуен загинув на фронті Першої світової у віці 25 років, усього лише за кілька днів до підписання перемир’я.
Сам композитор сказав про свою музику так: «Я сподіваюся, що вона змусить людей трохи замислитися». На титульній сторінці партитури він процитував Вілфреда Оуена (цей епіграф – на початку нашої бесіди).
Бріттен навіть не хотів аплодисментів після прем′єри. І вони так і не прозвучали.
Чи проситимемо ми нашу публіку про мовчання?
 
Микола Дядюра:
Часто після «Воєнного Реквієму» диригенти залишають піднятими руки ще якийсь час, аби подовжити хвилини тиші. Але на мою думку, цей жест буде зайвим: аплодисменти все ж таки потрібні. Інше питання – якими вони мають бути.
Певен, наші глядачі відчують це самі.
 
 
Б. Бріттен
"Воєнний реквієм"
23 лютого, 17.00.
 
 
Фото Я. Барінової